Zdravlje 15. travnja 2024.

Bakterija pronađena u ustima, prisutna u 50 % tumora raka debelog crijeva

Foto: Unsplash
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Novo istraživanje pokazalo je da je specifična podvrsta bakterije koja se obično nalazi u ustima također prisutna u 50 % tumora raka debelog crijeva. Prethodna istraživanja pokazuju da je ova posebna podvrsta bakterije, kada je prisutna u tumoru, povezana s lošijom prognozom za pacijente s kolorektalnim rakom. Ova bi otkrića mogla pomoći znanstvenicima da razviju nove metode za pregled, prevenciju i liječenje raka debelog crijeva.

Istraživači su otkrili soj bakterije koji se obično nalazi u ustima u otprilike polovici kolorektalnih tumora koje su testirali. Podtip koji su identificirali značajan je jer se čini da štiti tumorske stanice od lijekova za borbu protiv raka. Stručnjaci kažu da bi otkrića istraživača, objavljena u časopisu Nature, mogla pomoći znanstvenicima da razviju nove načine borbe protiv raka debelog crijeva.

Studija dolazi u vrijeme kada slučajevi raka debelog crijeva rastu alarmantnom brzinom među osobama mlađim od 55 godina. Između 1995. i 2019. dijagnoza ljudi u ovoj dobnoj skupini skočila je s 11 % na 20 %.2 Američko društvo za rak predviđa da će kolorektalni rak  2024. usmrtiti više od 53 000 ljudi, što ga čini drugim vodećim uzrokom smrti od raka u Sjedinjenim Državama.

Kako bakterije iz usne šupljine utječu na rak debelog crijeva?

Znanstvenici već više od desetljeća znaju za potencijalnu vezu između raka debelog crijeva i oralne bakterije Fusobacterium nucleatum, koja uzrokuje bolesti desni. Prethodno je istraživanje pokazalo da ljudi s većom količinom bakterija u kolorektalnim tumorima imaju lošiju prognozu i da liječenje bakterija antibioticima smanjuje rast tumora kod miševa, što sugerira da uklanjanje bakterija također može poboljšati ishod liječenja raka.

Dr. sc. Christopher D. Johnston, suvoditelj studije i docent u Centru za rak Fred Hutchinson za Health je rekao: "Odlučili smo otkriti što čini ove bakterije koje potiču tumore genetski različitima ili posebnima". Da bi to učinili, Johnson i njegovi kolege tražili su prisutnost Fusobacterium nucleatum u kolorektalnim tumorima preko 200 pacijenata. Otkrili su da Fusobacterium nucleatum dominira mikrobiomom u tumorima nekih pacijenata. Također su otkrili veće količine podtipa Fna C2 u otprilike polovici ispitanih uzoraka tkiva.

Možda te zanima... Najizgledniji uzrok pojave raka debelog crijeva među mlađom populacijom Zdravlje

Oko 30 % uzoraka stolice prikupljenih od ljudi s kolorektalnim karcinomom pokazalo je prisutnost Fna C2. Genetska analiza također je otkrila kako ovaj podtip može preživjeti tako daleko od usta. Ukratko, bakterija ima specifične osobine koje omogućuju spuštanje do donjeg dijela crijeva kao i preživljavanje izloženost želučanoj kiselini.

"Ova podvrsta bakterija, iako je normalna u usnoj šupljini, nije redovito identificirana u debelom crijevu zdrave populacije. To je dovelo do hipoteze da bi te bakterije mogle igrati ulogu u razvoju kolorektalnog karcinoma budući da se te bakterijske vrste redovito nalaze u debelom crijevu samo u okruženju maligne bolesti", rekao je za Health Johnston. Michael White, dr. med, pomoćnik profesora kirurgije debelog crijeva i rektalne kirurgije na Sveučilištu Texas MD Anderson Cancer Center, koji nije bio uključen u studiju.

Možda te zanima... Polipi na crijevima: Zašto nastaju i jesu li alarm za rak, simptomi Zdravlje

Nova nada za liječenje i prevenciju

White je rekao da znanstvenici tek počinju shvaćati kako ove informacije mogu koristiti pacijentima. S kolegama planira provesti  ispitivanje koje bi uključivalo upotrebu kemoterapije za uklanjanje Fusobacterium nucleatum kod raka rektuma, rekao je. Također postoji mogućnost da se sama bakterija bori protiv stanica raka. Istraživači su pokazali da ova podvrsta može lako ući u stanice raka, tako da bi se bakterije moglo genetski modificirati da prenose lijekove za borbu protiv raka izravno u tumore.

Metoda bi uključivala verziju bakterije koja ne može uzrokovati bolest, ali još uvijek može napasti kolorektalni tumor. Nova otkrića također mogu potaknuti nove režime probira, prema Johnstonu. "Sada kada smo točno odredili specifičnu vrstu bakterije koja je prisutna u ovim tumorima otvaraju se putevi za probir visokorizičnih populacija na te bakterije kao i za dizajniranje minimalno invazivnih metoda probira za ranije otkrivanje raka debelog crijeva", rekao je Johnston.

Možda te zanima... Gastroenterolog otkriva zbog kojih simptoma treba sumnjati na rak crijeva Zdravlje

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.